Czym jest branding i czy warto w niego inwestować?

branding

Dlaczego markę Coca-Cola zna każdy, a napoi nią “inspirowanych” już nie bardzo? Czemu spośród 10 marek proszków do prania w supermarkecie klient wybiera ten konkretny? W walce o sprzedaż mocno pomaga branding, ponieważ klienci kupują nie tylko zdrowym rozsądkiem – często ich wyborami kierują emocje. 

Zaś na emocje mocno oddziałują skojarzenia z marką, jej kolory, slogany i poziom rozpoznawalności czyli wszystko to, co składa się na utrzymany w konkretnym tonie, spójny branding. Osiągnięcie pożądanego wizerunku, budowanie przywiązania do marki i jej wartości, dobra reputacja firmy oraz możliwość wyższej marży – to tylko niektóre z zalet efektywnego brandingu. 

Branding – na czym polega i czemu służy? 

Wspomniana wyżej Coca-Cola to marka, która, dzięki swojej komunikacji, reprezentuje konkretny styl życia. W dziedzinie technologii to samo udało się osiągnąć firmie Apple, a w odzieży – Patagonii. W głowach odbiorców, mających przed oczami logotypy tych marek, pojawiają się konkretne skojarzenia oraz wartości, które wymienione brandy reprezentują. Coca-Colę, Apple i Patagonię łączy jedno: bardzo silny branding. Ale zaraz, co to właściwie znaczy? 

Branding najczęściej tłumaczy się jako tworzenie świadomości marki. To zbiór metod marketingowych, których celem jest zwiększenie rozpoznawalności marki i jej cech wśród konsumentów oraz stworzenie takiego brandu (czyli marki), który będzie zakorzeniony w świadomości wielu osób. 

Zdarza się, że firmy nastawione tylko na sprzedaż traktują kwestię budowania świadomości marki jako drugorzędną. Zniechęca je fakt, że branding nie przynosi natychmiastowych zysków. Nie wiedzą jednak, że profity, które daje są długofalową i solidną podstawą skutecznej sprzedaży. 

Czy branding jest równie ważny dla małych i dużych firm? 

Odpowiedź może być tylko jedna: tak! Niezależnie od tego, czy chodzi o międzynarodową korporację czy rzemieślniczą markę, która ma w swojej ofercie jeden produkt – branding pomoże jej w zdobyciu rozpoznawalności i lojalności klientów. 

Dzięki temu, że branding skupia się bezpośrednio na potrzebach klientów, w rezultacie pomaga przykuć ich uwagę i zyskać zaufanie. A to z kolei bezpośrednio przekłada się na skuteczniejszy proces sprzedaży!

Tworzenie brandingu, równie ważne dla małych i dużych firm, obejmuje między innymi takie etapy jak: wymyślenie nazwy marki i sloganu reklamowego, logotypu oraz identyfikacji wizualnej, wszystkich materiałów graficznych, opakowań, strony internetowej czy bloga. 

Branding – czy warto w to inwestować?

Efekty inwestycji w branding nie pojawiają się z dnia na dzień. To rezultat przemyślanych prac, zazwyczaj wspólnie z gronem ekspertów. Rozpoczynają się od ustalenia cech marki, jej wartości oraz grupy docelowej (jeśli jeszcze nie jest jasno wyznaczona). Praca nad brandingiem może być intuicyjna albo poparta konkretnymi badaniami, które sprawdzają, na co pozytywnie reagują konsumenci danej marki.

Nieprzekonanych, czy warto inwestować w branding, powinien zachęcić fakt, że jest on niezwykle istotnym punktem wyjściowym dla absolutnie wszystkich pozostałych działań marketingowych i od niego w głównej mierze zależy ich powodzenie. 


Kto pomoże w tworzeniu strategii marki? 

Jeśli wartości marki i jej charakter są już określone, czas na pracę kolejnych specjalistów. Do stworzenia skutecznego brandingu niezbędni będą eksperci od komunikacji i marketingu, współpracujący ze specjalistami od grafiki czy wideo. Ich rolą jest stworzenie brandingu marki tak, by była dopasowana do grupy docelowej, jej wartości były jasno przedstawione oraz by wyróżniała się na tle konkurencji. W netCommerce łączymy te kompetencje, by ułatwić markom proces tworzenia brandingu i możliwie skrócić komunikację między ekspertami z różnych dziedzin. Specjalizujemy się w tym, by branding przełożył się na skuteczną sprzedaż oraz lojalizację konsumentów.