Dlaczego marketing internetowy jest tak istotny w czasach koronawirusa

Sklep na allegro

Wpływ pandemii na e-commerce jest jednoznaczny: aż 31% Polaków zwiększyło swoją aktywność w zakresie zakupów online (“Wpływ COVID-19 na zachowania konsumentów”, Nielsen). W dobie kryzysu wiele firm stanęło przed dylematem – jak i czy inwestować w marketing w czasie, w którym oczywiste jest zmniejszenie się popytu konsumenckiego? Postanowiłem odpowiedzieć na te wątpliwości. 

Całkowity lockdown sparaliżował wiele gałęzi gospodarki, ale aktywności odbywające się w sieci urosły w błyskawicznym tempie. Wskazuje na to chociażby raport Izby Gospodarki Elektronicznej, który donosi, że aż 70% internautów w pierwszym okresie kwarantanny postanowiło dokonać zakupów online. 

Zastanówmy się, czy w takim razie handel internetowy stanie się głównym kanałem sprzedaży większości firm oraz jak mądrze planować działania marketingowe w internecie. 

3 powody, dla których marketing internetowy jest szczególnie istotny w czasach koronawirusa

Mimo że w dobie kryzysu COVID-19 przedsiębiorcy każdą wydawaną złotówkę oglądają dwa razy, budżet wydany na marketing internetowy nie będzie stracony. Dlaczego?

  1. Ruch w sieci drastycznie się zwiększył – rozrywka, edukacja, praca i zakupy – wszystkie te sfery przeniosły się w czasie lockownu do świata online i częściowo w nim pozostały. Nawet osoby, które do tej pory trzymały się z dala od internetu, zaczęły z niego korzystać. Często z prostej przyczyny: bo musiały.
  2. Zwiększy się liczba aktywnych internautów – część osób, które przekonały się do internetu w obecnej sytuacji, może przyzwyczaić się do wygody korzystania z usług w ten sposób. Konsumenci, którzy wcześniej nie decydowali się na kupowanie przez internet, są obecnie bardziej zmotywowani i otwarci na korzystanie z usług e-commerce.
  3. Skuteczna reklama tylko online – nieustannie postępująca informatyzacja społeczeństwa wpływa na przeniesienie skutecznej reklamy z pozostałych mediów – takich jak telewizja i prasa – do sieci. W czasie lockdownu zupełnie nieefektywna stała się reklama outdoorowa (bannery, billboardy, murale), także prasa drukowana zaliczyła zdecydowany spadek, skutkujący zamknięciem wielu tytułów. Całą straconą uwagę nadrabia internet, w którym toczy się obecnie duża część naszego życia. 
paczki

Mądry marketing w czasie koronawirusa, czyli jaki?

Skoro już wiemy, że to właśnie marketing internetowy jest dobrym rozwiązaniem w czasie koronawirusa, zastanówmy się, w jakie działania warto zainwestować w pierwszej kolejności. 

Jeśli pandemia uderzyła firmę po kieszeni i dysponujesz niewielkim budżetem, warto przeznaczyć go na działania, które konkretnie przyczynią się do pozyskania klientów. Wśród nich są: 

  • postawienie sklepu internetowego (jeśli marka nim nie dysponuje) – e-commerce to kluczowy kanał sprzedaży, który może okazać się niezbędnym rozwiązaniem, by firma przetrwała czas pandemii,
  • inwestycja w social media – content marketing, współpraca z influencerami i regularne działania na Facebooku, Instagramie czy YouTube pomogą Ci zebrać zaangażowaną społeczność wokół Twojej firmy,
  • pozycjonowanie stron – pomaga w budowaniu przewagi konkurencyjnej, 
  • reklamy: Google Ads, Facebook Ads,
  • e-mail marketing.