Co może zyskać firma dzięki aktywności w social media

social media

Szeroki zasięg i precyzyjnie targetowane kampanie, budowanie świadomości marki i realne, mierzalne wsparcie e-commerce – to tylko niektóre z wielu zalet wykorzystywania mediów społecznościowych w marketingu firmy. Co musisz wiedzieć, jeśli planujesz rozpocząć działania swojej marki w social media? W jaki sposób media społecznościowe wygrywają z reklamą w telewizji lub na billboardach? Dowiesz się z tego artykułu!

Według najnowszych badań ponad 26 milionów Polaków korzysta z mediów społecznościowych*. Każdego dnia spędzają na przeglądaniu tych portali średnio 1 godzinę i 45 minut**. Facebook, Instagram, YouTube i TikTok stale rosną w siłę, a ich odpowiednie wykorzystanie daje ogromną szansę pozyskania nowych klientów. 

Warto zauważyć, że social media to głównie użytkownicy mobilni

Przewaga social media nad reklamą w telewizji i na billboardach

Badania pokazują, że oglądalność telewizji stopniowo spada. Polacy w wieku 16-24 oglądają już o 20% mniej linearnej TV niż jeszcze kilka lat temu, zaś grupa tzw. “light TV viewers” (oglądających telewizję mniej niż godzinę dziennie lub wcale) stale się powiększa. Jakie są konkretne plusy SM w porównaniu z reklamą w TV?

  • Zasięg – ten w SM potrafi być nieprawdopodobnie większy, niż w TV, a do tego bardziej skuteczny (choćby dlatego, że odbiorcy TV podczas reklam coraz częściej sięgają po swoje smartfony…),
  • Koszt –  nawet przy korzystaniu ze wsparcia influencerów i ich mediów, koszt dotarcia do odbiorcy pozostaje znacząco niższy w przypadku SM przy tym samym lub większym zasięgu,
  • Personalizacja – wisienka na torcie możliwości mediów społecznościowych. Personalizacja oznacza możliwość przygotowywania różnych kreacji reklamowych z myślą o targetowaniu ich na interesujące nas grupy (np. inną do młodych rodziców, a inną do singli etc.). Tak szczegółowych możliwości nie daje nam analiza widowni TV, a tym bardziej reklamy zewnętrznej.

Co musisz wiedzieć, jeśli planujesz działania swojej firmy w social media

Nie patrz na social media przez pryzmat fanpage’y z memami. Facebook to obecnie druga najpopularniejsza strona internetowa w Polsce (zaraz po Google), na której aż 70 milionów biznesów posiada swoje konta. Pamiętaj, że:

  • Media społecznościowe, jak sama nazwa wskazuje, bazują na budowaniu społeczności zainteresowanej marką lub jej komunikatami (np. edukacją wokół jakiegoś tematu). Odbiorcy mogą obserwować firmę, bo będą zainteresowani nowościami lub promocjami, mogą szukać informacji o godzinach otwarcia lub sposobach kontaktu (często właśnie do tego służy Facebook) lub chcą pogłębiać wiedzę w dziedzinie, w której firma się specjalizuje (w tym przypadku sprawdza się edukacyjny content na Instagramie lub kanał na YouTube).
  • Musisz wiedzieć do kogo mówisz, czyli kto jest grupą docelową Twojego produktu bądź usługi. Dopiero gdy uda Ci się ustalić, do kogo chcesz trafić z komunikatem, możesz wybrać sposób komunikacji oraz platformę.
  • Lepiej dopracować działania na jednej platformie, niż działać na każdej, ale bez odpowiedniego zaangażowania. Aby zbudować społeczność wokół marki musisz publikować systematycznie i wchodzić w interakcje z odbiorcami, ciągle dostarczając im ciekawych treści!

Jak budować świadomość marki?

To właśnie branding, konsekwentne budowanie świadomości marki oraz dbanie o jej spójny wizerunek stanowią podstawowe elementy firmy, która “sprzedaje” i zarabia. W szczególności w mediach społecznościowych, które bazują na zachęcaniu do siebie konsumentów jakościowymi treściami (zdjęciami, tekstami, filmami).

Co możesz zrobić?

  • określ wartości marki, staraj się postępować zgodnie z nimi oraz informować o nich odbiorców,
  • stwórz język, którym Twoja marka będzie się posługiwać, a następnie określ listę tematów, wokół których będziesz się poruszać (co ciekawego zaproponujesz odbiorcom, by zachęcić ich do obserwowania kanału i śledzenia informacji?),
  • zadbaj o profesjonalny branding (logotyp, szablony postów, spójną kolorystykę wszystkich profili w mediach społecznościowych), który wyróżni Twoją markę na tle konkurencji,
  • pomyśl o uzupełnieniu podstawowych kanałów w SM o ekspercki blog lub kanał na YouTube, które dodatkowo pomogą w budowaniu pożądanego wizerunku i pozycji marki.

Jak znaleźć osobę, która będzie zarządzać social media

Gdy już (mam nadzieję) przekonałem Cię, że warto inwestować w działania w mediach społecznościowych – do dzieła! Masz dwie drogi: możesz kształcić się, czytać eksperckie blogi, uczęszczać na kursy, by zdobyć wiedzę i przekuć ją na sukces Twojej firmy w SM albo… zostawić to ekspertom i znaleźć osobę, która będzie zarządzać social media! W netCommerce odnieśliśmy sukcesy na poziomie 9 milionów przychodu wygenerowanego dla klientów – znamy się więc na wykorzystywaniu mediów społecznościowych do podniesienia zysku i rozpoznawalności marki! 

Bubble speech with cut out phrase “social media” in the paper.

*Gemius/PBI – Megapanel, Luty 2020 i Marzec 2020
**Digital in 2019 Global Overview, We Are Social, Hootsuite, 2019